0

Vår historia

Risifrutti - banner

Det började 1992

Risifrutti är sedan 1992 det svenska originalmellanmålet, som alltid prioriterar god smak och naturliga råvaror för att skapa och sprida positiv energi.

Risifrutti

1992

Historien om Risifrutti började 1992. Företaget BOB:s dåvarande produktionschef och utvecklingschef besökte Tyskland och med sig hem i bagaget hade de en ny typ av bägare – en tvåkammarbägare.

Den nya förpackningslösningen hade aldrig tidigare använts på den svenska marknaden och BOB bestämde sig genast för att satsa på en produktlansering. Den stora kammaren fylldes med en ris- och mjölkblandning och den lilla kammaren fylldes med fruktsås. I början fanns smakerna hallon, jordgubb och körsbär, men det skulle inte ta lång tid innan sortimentet utvecklades. Risifrutti positionerades som mellanmålet som snabbt ger energi för alla tidpunkter på dagen. I samband med lanseringen engagerades Pernilla Wiberg för att bli frontfigur för Risifrutti.

Risifrutti - utan tillsatt socker

2006

2006 inledde Risifrutti och Kajsa Bergqvist ett samarbete där Kajsa blev ny spokesperson för varumärket.

Sponsorsamarbetet omfattade också ett Risifrutti-stipendium som delades ut årligen. 2008 avslutades samarbetet med Kajsa Bergqvist. Nya ambassadörer blev simmarna Therese Alshammar och Stefan Nystrand.

 
Risifrutti Hallon Jordgubb-XL gammal

2009

Risifrutti XL lanseras!

Vårt älskade mellanmål lanseras i större format för dem som inte kan få nog av oss!

 
Risifrutti

2010

Nya idrottsprofiler för Risifrutti

Sedan dess har Risifrutti haft privilegiet att samarbeta med folkkära profiler som ishockeylegenden Peter ”Foppa” Forsberg och Magnus Samuelsson; känd som Världens starkaste man.

 
marta-risifrutti

2016

Världens bästa damfotbollsspelare, Marta Vieira Da Silva, blir ny profil för Risifrutti!

Efter några års uppehåll blev det tillslut Marta Vieira Da Silva – världens bästa fotbollspelerska, som blev det nya ansiktet utåt för Risifrutti!

 
Risifrutti - Hallon-Jordgubb, utan tillsatt socker

2017

Risifrutti utan tillsatt socker lanseras!

Våra mest älskade smaker, hallon och jordgubb lanserades nu också utan tillsatt socker! För att fortfarande behålla den goda Risifrutti smaken vi alla tycker om så mycket sötade vi den nya produkten med steviolglykosider som framställs av den naturliga växten Stevia.

 
Risifrutti - bara risgröt

2018

Bara risgröt lanseras!

Vår smarriga risgröt lanseras i större format för att toppa hur man vill, eller njuta av bara precis som den är. Perfekt mellanmål för alla i hela familjen!

 
mannafrutti - jordgubb

1995

1995 utvidgades sortimentet då Risifrutti Manna med mannagryn lanserades.

Den nya produkten blev snabbt populär bland konsumenterna. Risifrutti hade lagt Sverige för sina fötter och nästa steg var att erövra Norden. Risifrutti lanserades i Norge 1995 och i Danmark och Finland året därpå. Även i dessa länder blev varumärket en succé.

 

2006

Sockerdebatten pågår för fullt och Risifrutti lanserar två varianter utan tillsatt socker.

Dessa produkter blir en succé, men företaget tar ett aktivt beslut om att lägga ner dem då produkterna innehöll sötningsmedlet sukralos som inte är bra för miljön då det bryts ner väldigt långsamt.

vintermums-old

2010

Tillfälligt besök: Vintermums!

2010 lanserades Tillfälligt besök Vintermums, en produkt som förgyllde våra mörka vinterdagar med en god smak av krämigt kanelris och en blåbär & björnbärssås!

Emma Green - risifrutti

2012

Emma Green x Risifrutti

Under 2012 lanserades den populära höjdhopparen Emma Green som ny representant för Risifrutti.

2017

Sockersänkning i hela Risifrutti sortimentet

Vi jobbar med att gradvis sänka sockerinnehållet i våra produkter, men utan att kompromissa med den goda smaken. Nu sänkte vi det tillsatta sockret med ca 14% i hela sortimentet!!

Hollywood - risifrutti

2017

2017 var året Risifrutti blev känt i LA!

Vi lanserade vår humoristiska reklamkampanj, Big in LA, för att sprida positiv energi!

Risifrutti vegan

2021

Risifrutti Vegan lanseras

Äntligen finns Risifrutti i vegansk tappning! Lika god och krämig som originalet men helt växtbaserad.

Risifrutti

1992

Historien om Risifrutti började 1992. Företaget BOB:s dåvarande produktionschef och utvecklingschef besökte Tyskland och med sig hem i bagaget hade de en ny typ av bägare – en tvåkammarbägare.

Den nya förpackningslösningen hade aldrig tidigare använts på den svenska marknaden och BOB bestämde sig genast för att satsa på en produktlansering. Den stora kammaren fylldes med en ris- och mjölkblandning och den lilla kammaren fylldes med fruktsås. I början fanns smakerna hallon, jordgubb och körsbär, men det skulle inte ta lång tid innan sortimentet utvecklades. Risifrutti positionerades som mellanmålet som snabbt ger energi för alla tidpunkter på dagen. I samband med lanseringen engagerades Pernilla Wiberg för att bli frontfigur för Risifrutti.

mannafrutti - jordgubb

1995

1995 utvidgades sortimentet då Risifrutti Manna med mannagryn lanserades.

Den nya produkten blev snabbt populär bland konsumenterna. Risifrutti hade lagt Sverige för sina fötter och nästa steg var att erövra Norden. Risifrutti lanserades i Norge 1995 och i Danmark och Finland året därpå. Även i dessa länder blev varumärket en succé.

 
Risifrutti - utan tillsatt socker

2006

2006 inledde Risifrutti och Kajsa Bergqvist ett samarbete där Kajsa blev ny spokesperson för varumärket.

Sponsorsamarbetet omfattade också ett Risifrutti-stipendium som delades ut årligen. 2008 avslutades samarbetet med Kajsa Bergqvist. Nya ambassadörer blev simmarna Therese Alshammar och Stefan Nystrand.

 

2006

Sockerdebatten pågår för fullt och Risifrutti lanserar två varianter utan tillsatt socker.

Dessa produkter blir en succé, men företaget tar ett aktivt beslut om att lägga ner dem då produkterna innehöll sötningsmedlet sukralos som inte är bra för miljön då det bryts ner väldigt långsamt.

Risifrutti Hallon Jordgubb-XL gammal

2009

Risifrutti XL lanseras!

Vårt älskade mellanmål lanseras i större format för dem som inte kan få nog av oss!

 
vintermums-old

2010

Tillfälligt besök: Vintermums!

2010 lanserades Tillfälligt besök Vintermums, en produkt som förgyllde våra mörka vinterdagar med en god smak av krämigt kanelris och en blåbär & björnbärssås!

Risifrutti

2010

Nya idrottsprofiler för Risifrutti

Sedan dess har Risifrutti haft privilegiet att samarbeta med folkkära profiler som ishockeylegenden Peter ”Foppa” Forsberg och Magnus Samuelsson; känd som Världens starkaste man.

Emma Green - risifrutti

2012

Emma Green x Risifrutti

Under 2012 lanserades den populära höjdhopparen Emma Green som ny representant för Risifrutti.

marta-risifrutti

2016

Världens bästa damfotbollsspelare, Marta Vieira Da Silva, blir ny profil för Risifrutti!

Efter några års uppehåll blev det tillslut Marta Vieira Da Silva – världens bästa fotbollspelerska, som blev det nya ansiktet utåt för Risifrutti!

2017

Sockersänkning i hela Risifrutti sortimentet

Vi jobbar med att gradvis sänka sockerinnehållet i våra produkter, men utan att kompromissa med den goda smaken. Nu sänkte vi det tillsatta sockret med ca 14% i hela sortimentet!!

Risifrutti - Hallon-Jordgubb, utan tillsatt socker

2017

Risifrutti utan tillsatt socker lanseras!

Våra mest älskade smaker, hallon och jordgubb lanserades nu också utan tillsatt socker! För att fortfarande behålla den goda Risifrutti smaken vi alla tycker om så mycket sötade vi den nya produkten med steviolglykosider som framställs av den naturliga växten Stevia.

Hollywood - risifrutti

2017

2017 var året Risifrutti blev känt i LA!

Vi lanserade vår humoristiska reklamkampanj, Big in LA, för att sprida positiv energi!

Risifrutti - bara risgröt

2018

Bara risgröt lanseras!

Vår smarriga risgröt lanseras i större format för att toppa hur man vill, eller njuta av bara precis som den är. Perfekt mellanmål för alla i hela familjen!

Risifrutti vegan

2021

Risifrutti Vegan lanseras

Äntligen finns Risifrutti i vegansk tappning! Lika god och krämig som originalet men helt växtbaserad.

Scroll to Top

Tävlingsvillkor

SKAPA DIN UNIKA SMAK OCH TÄVLA OM 25 000 KR

Så här går det till

På kampanjsidan kan du göra egna smaker till Risifrutti och Mannafrutti. För att vara med och tävla behöver du skapa en smak med minst 1 ingrediens, fylla i ditt för-, efternamn, samt din mailadress, godkänna tävlingsvillkoren och klicka på ”skicka in mitt bidrag”. En av smakerna som skickas in väljs efter avslutad kampanjperiod ut och blir nästa Tillfälligt besök-smak för Risifrutti. För att vinna ska man ha gjort den bästa kombinationen av ingredienser med det bästa namnet enligt Orkla. Ifall fler har gjort samma kombination av ingredienser som väljs är det smaken med det bästa namnet som vinner. Den AI-genererade bilden man får av sin smak tas inte in i bedömningen och kommer inte att användas som design på produkten. Den vars smak väljs att bli nästa Tillfälligt besök vinner 25 000 kr. Vinstutbetalning sker direkt till vinnarens bankkonto. Du kan skicka in förslag och tävla hur många gånger du vill.

Vid bedömning kommer juryn ta följande kriterier i beaktande:

Lekfullhet, kreativitet, kommersiell potential, hur väl ingredienserna passar ihop samt vad som är möjligt för våra kockar i Örebro att tillaga.

Om juryn bedömer att det inte går att skilja två snarlika bidrag åt förbehåller vi oss rätten att lotta fram en vinnare.

Vi förbehåller oss också rätten att göra justeringar i det vinnande bidraget för att anpassa efter rådande lagkrav och eventuella önskemål från våra återförsäljare och grossister. Vi kan därmed inte garantera att det vinnande bidraget i tävlingen överensstämmer till hundra procent med den produkt som lanseras på marknaden som nästa års tillfälligt besök

Deltagande

Kampanjen pågår 9/9–10/11 2024 och är öppen för alla över 18 år som är bosatta i Sverige. Vi förbehåller oss rätten att ändra kampanjperiod vid oförutsedda händelser.

Vinstinfo

Vinsten kan inte bytas mot annat. Vinsten betalas ut direkt till vinnarens bankkonto. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vinnaren ansvarar själv för att ta upp vinsten i deklarationen.

Vinstplan

1 vinst på 25 000 kr.

Vinstdragning & leverans

Vinnaren är den vars smak väljs att bli nästa Tillfälligt besök. Vi kontaktar vinnaren senast 9/12 2024 på den angivna mailadressen. Vi tar inte ansvar för felaktigt ifyllda mailadresser. Vinsten betalas ut direkt till vinnarens bankkonto. Skulle vinnaren inte svara eller gå att nå efter upprepade kontaktförsök kan vinsten gå till en annan tävlande. Detta beslut kan inte överklagas.

Vi förbehåller oss rätten att diskvalificera deltagare vid misstanke om fusk. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, tekniska fel eller oavsiktliga missförstånd i samband med kampanjen.

Systemkrav

Telefonen måste ha fungerande internetuppkoppling och mobildata kommer att förbrukas om enheten inte är uppkopplad mot ett wifi-nätverk.

SEKRETESS & PERSONUPPGIFTER

Hantering av personuppgifter

Uppgifterna som du lämnar för att delta behandlas av Orkla som är personuppgiftsansvarig. Det betyder att Orkla ansvarar för att dina uppgifter behandlas enligt gällande dataskyddslagstiftning. Vi använder och delar uppgifterna med Silverplus AB och 24hr AB för att administrera och skicka ut premie.

Sekretesspolicy

Din sekretess är viktig för oss. I vår sekretesspolicy beskrivs vilka personuppgifter som Orkla Foods Sverige AB samlar in från dig, hur vi interagerar med dig och hur vi använder samt lagrar dessa uppgifter. Ta del av vår sekretesspolicy här:https://www.orkla.se/ofs- behandling-av-personupplysningar/

Personuppgifter vi samlar in och hur vi använder dem

www.orkla.com/legal/se/

Hur vi delar dina personuppgifter

Orkla delar personuppgifterna med Silverplus AB och 24hr AB (för att administrera och skicka ut din vinst).

Tillgång till dina personuppgifter

Kontakta oss på detta formulär om du vill få tillgång till, få utlämnat, korrigera eller radera personuppgifter som vi har lagrat. Du kan också lämna klagomål, kräva begränsningar eller ta tillbaka ditt samtycke när som helst. Du kan också vända dig till Datainspektionen om du vill klaga på vår hantering av personuppgifter

 

Borttagning av personuppgifter
Vi tar bort dina personuppgifter efter att kampanjen är avslutad.

 

Hur vi förvarar personuppgifterna
Tjänster och produkter vi använder för att bearbeta och lagra dina personuppgifter finns inom EU. Det säkerställer att våra leverantörer också följer lagen om GDPR.

Vid frågor, vänligen kontakta konsumentkontakt@orklafoods.se

Tillgång: Orkla Foods Sverige AB och Silverplus AB
Underleverantör: Silverplus AB och 24hr AB